Jakým způsobem si připravujete Pu-Erh?

Takže… Jakpak si děláte váš zajisté oblíbený Pu-Erh? Máte nějaký speciální postup? Nějaké zajímavé „recepty“? Budu rád, když do komentářů napíšete vše, co souvisí s přípravou Pu-Erhu u vás doma. Děkuji ;o)

příprava Pu-Erhu

Já si teď poslední dobou nejčastěji dělám sypaný Pu-Erh, kterého mám dost a chci se ho zbavit, protože není moc kvalitní. A právě proto, že není moc kvalitní, tak se ani moc nevyžívám v jeho přípravě. Prostě dám do půllitrového hrnku trochu čaje (docela dost), zaliju právě vřelou vodou, neslívám to a piju. A až dopiju, ještě jednou jej zaliju. Při přípravě kvalitnějších Pu-Erhů si ale dávám záležet aspo�? trošku víc, ale o tom až jindy. Jak ten který Pu-Erh připravuji, se snad brzy dozvíte v rubrice Testy, kde bych chtěl hodnotit různé nanašem trhu dostupné varianty tohoto čaje, takže se zajisté máte nač těšit ;o)

Přeji krásný den s šálkem výtečného čaje (a nemusí to být nutně právě Pu-Erh) ;o)

Jirka

31 thoughts on “Jakým způsobem si připravujete Pu-Erh?”

  1. převařili? jak to myslis, jakože prošel varem?? No já osobně upřednostnuji pu-ehr Puerlu sou to takový jakoby polokuličky, tu dám do konvičky, která mám cca půl litru do půlky přeliji vroucí vodou a pak jen liji do šálku. druhý nálev nedělám. 🙂

    To se mi líbí

  2. Nejsem takový purista, jako jeden kamarád z K.V., který si chodí pro vodu přes celé město do nějaké studánky. Čaj (p-e) kupuji velkoobchodně (většinou) u Oxalisu a piji spíše léčebně než labužnicky. Způsob: buď dle návodu na pytli nebo až 4 zálivy 1, 3, 10, 30 minut (cca 3 malé čaj.lžičky na 2,5 dcl vody). Pokud občas p-e mám ráno jako „poopiční“, tak dám 2 rovné čaj.lž. na 2,5 dcl vody a louhuji 5 minut. Na hlídání doby louhování mám v PDA prográmek SPB Time.

    To se mi líbí

  3. nevím, na co zde máte obrázek gai-wanu když jste o něm nepromluvil ani slovo. Nekvalitní puerh si rád dám s cukrem a mlékem v poměru- voda:mléko 4:1. Ale kvalitní, 20 let starý bych si takhle v životě neudělal. Gai-wan nebo kung-fu čcha je jasná volba

    To se mi líbí

  4. No, já si dělám puer do konvičky, do gaiwanu nebo do zavařovačky. Teď mám ještě tzv. puerovou houbu, kterou jsem zakoupil za 210Kč v DČ.
    V gaiwanu určitě 5 dobrejch nálevů, do zavařovačky dávám míÅ? čaje v poměru k objemu, tak asi 2 dobrý nálevy.
    ZkouÅ¡el jsem pít se solí a máslem-docela dobrý, ale větÅ¡inou upřednostÅ?uji bez přísad.
    Jinak louhuju klidně dlouho a zalívám vařící vodou, buď z konvice nebo z termostky, čím je čaj černější, tím lépe:-))))

    To se mi líbí

  5. Poku se jedna o sypany Pu Erh a je krapitek kvalitnejsi (Pu Erh Superrior), mam konvicku asi 2dl a resim to take horkou vodou z termosky.Jen doba louhovani je u mne vzestupna se zalivy.Pry by se mel luhovat cca od 30-ti,az 45-ti sec., a muze se pokracovat dle sily,po 15-ti vterinach.Odpovida to kung-fu cha.Nekvalitni caj,zaliji jen jednou.Lisovany Pu Erh prelevam take vicekrat,je silnejsi.Ta vune…
    Ale ceka mne vikend a ikdyz nejsem zastancem prevareni,vyzkousim to. Abych nezapomel,dobre piti nemicham…))) Dobrou chut.

    To se mi líbí

  6. Nedávno jsem zkoušel čaj podle tibetskýho receptu na netu. Jedná se o převařený (docela dlouho vačený) puer s mlékem solí a máslem…docela masakr, ne že by mi nechutnal, ale asi to hned tak nezopakuju…jo chce to dost soli, aby to bylo chutný.

    To se mi líbí

  7. Pu-Erh piju již dva roky, za tu dobu jsem zhubnul o 15 kilo, za tu dobu jsem si již zvykl na jeho chuÅ¥. Louhuji pouze jednou, jelikož piji obyčejný. AvÅ¡ak jako každý černý čaj i tento odvodÅ?uje, takže se musí tekutiny doplÅ?ovat i jinak a to já řeším tím, že dopoledne a po obědě si dám Pu-Erh a zbytek dne piji zelený a cítím se naprosto skvěle:-)

    To se mi líbí

  8. nedávno jsme byli s kamarády v lomu poblíž olomouce na soukromý čajový obřad. na konci jsme si pro zahřátí dali pět minutek povařený pu-erh.

    já osobně mám puer rád na zimních výletech, ať už pěších nebo na horáku. zdá se mi, že chuť pueru nejvíc vynikne při teplotách pod nulou. čím chladněji, tím lépe. moje turistická příprava je mírně řečeno prasácká. vezmu termosku (vyhrazenou jenom na puer), nasypu do ní lístky, zaleju „stovkou“ a zavřu. pět hodin luhovaný puer je lahůdka
    do extrémní zimy nebo na horskou tůru si dělám puer po tibetském způsobu. do termosky přijde nejen čaj a 100°C voda, ale i máslo (v originále jačí tuk), sůl (nejlépe tibetská z obchodu s kořením) a asi 1/4 objemu temosky mléka.

    a pro normální čajování používám misku, chvilkové luhování stovkou a více zálivů

    To se mi líbí

  9. xvejvoda: s tou solí bych byl opatrný, moc slaný puer straÅ¡ně odvodÅ?uje 🙂
    jednou jsem tibetský taky pěkně přesolil, tak jsem do něj přidal nudle a byla z něj polívka 🙂

    To se mi líbí

  10. No s tou moukou jak jsem to taky zkoušel to je spíš kaše. A myslím, že silný čaje (i zelený) prostě působí močopudně tak jako tak.
    Jo, nedávno jsem si koupil cihlu tzv. tibetskýho pueru a řekl bych, že to…on to totiž vůbec není puer, chutnáto úplně jinak a myslím, že je to na tu „polívku“ o dost vhodnější. Může se to vařit, luhovat, sladit, solit, ochucovat (prý) cibulí:-))). A furt je to dobrý (tedy pro toho, komu tydle věci chutnaj:-)))

    To se mi líbí

  11. Trochu pozde, ale prec… Prevareny Pu Erh neni vubec spatny.Vice vynikla jeho chut ikdyz jsem to s prevarovanim neprehanel.Mohu doporucit.Nemel jsem ale odvahu na maslo,sul a podobne silenosti.Na druhou stranu to muze byt docela dobre a rychle doplneni energie tam,kde to jinak neni mozne.No,treba jednou seberu odvahu.. .. ..
    Preji skvely cajovy den. ))

    To se mi líbí

  12. jak pripravovat puerh? No zalezi na druhu. Ty mongolske, plne vetvi se opravdu neda jinak vylouhovat, nez je vyvarit s kdecim, mlekem soli cockou porkem masem apod. Cetl jsem od nejakeho horolezce v clanku ze po narocnem sestupu nekde v podhuri dostali ubytovani a polevku, a kdyz si sel pro nasup, tak zalovil naberackou u dna kotle a vytahl echtovni kopytko z jakesi horske kozy vcetne chlupu..
    Jinak pokud mam nejaky vytecny vonavy puerh a potrebuju ho regulerne otestovat, pouziju tester – takovy ten hrnek s vickem a zubatym okrajem, pres ktery se to sleje do misky. Pokud udelam pet silnych nalevu z tak cca 4-6g caje, pekne to se mnou clouma aspon pul dne. Ale to neni nic proti Edovi Kotmelovi, ktery sveho casu varil puerhy v takove te cinske pidikonvicce tak silne, ze i otrli cajovnici se po napiti z pidi misticek otrasali a hlasili „fuj – to chutna jak hlina“.

    To se mi líbí

  13. ahoj všem,jsem začátečnice, Pu Erh piju teprve 14 dnů,ale už za tak krátkou dobu jsem si ho zamilovala,jasně,že jsem začala kupovaným sypaným koupeným v čajové speciálce a protože se v tom až tak ještě nevyznám,koupila jsem,co mi prodavačkou bylo doporučeno,takže nevím,jestli dobře nebo špatně :-)) čaj mi neuvěřitelně zachutnal,takže jsem ho pila celé dny a myslím,že dost silný,podle toho,co tady čtu.
    Je možné,že by se mi po něm projevil nepravidelný srdeční rytmus ? No prostě najednou mám stavy,jako že bušení srdce. Čaj jsem na 3 dny vynechala,potíže přestaly a dnes jsem ho uvařila znovu a je to zpátky. Může to být způsobeno čajem?

    To se mi líbí

  14. koupila jsem,co mi prodavačkou bylo doporučeno,takže nevím,jestli dobře nebo špatně :-)) čaj mi neuvěřitelně zachutnal,takže jsem ho pila celé dny a myslím,že dost silný,podle toho,co tady čtu.

    No tak to je jasný, ne? Když ti neuvěřitelně zachutnal, tak jsi koupila dobře :-))).

    Je možné,že by se mi po něm projevil nepravidelný srdeční rytmus ? No prostě najednou mám stavy,jako že bušení srdce. Čaj jsem na 3 dny vynechala,potíže přestaly a dnes jsem ho uvařila znovu a je to zpátky. Může to být způsobeno čajem?

    To si piš, že je to možný :-))) (je to předávkování kofeinem). Je několik rad:
    1. nepij to na lačno, alespoÅ? zpočátku, a něco k tomu zakousni.
    2.myslím, že se to po nějaké době (relativně krátké) čaje srovná.(tělo si zvykne)

    No, případně si ho můžeÅ¡ dělat slabší a louhovat kratší dobu, ale…to není ono :-))).

    P.S.: pokud máš slabší srdce nebo nějakou srdeční vadu, tak se na to radši vykašli.

    To se mi líbí

  15. Vykašlat se na to ????? No to ani náhodou připravit se o takovou laskominku 🙂 budu zkoušet si zvykat pomalu a postupně přidávat na síle …o žádné srdeční vadě nevím,ale už vím,že puer je moje srdeční záležitost :-)))
    Chyby asi byla,že jsem nechávala v konvici louhovat dokud jsem ji celou nevypila,prostě jsem druhou zálivku vynechávala a čajem jsem nešetřila,takže jsem si vařila pořádnej magorák,když to tak tady pročítám,myslím,že by to položilo i vola. Musím si zjistit ještě spoustu věcí….ale xvejvodam…..díky :-))))

    To se mi líbí

  16. Já si puer dělám taky tak, do zavařovačky, louhuju dokud nevypiju a případně zalívám znova. Ale myslím, že je to fakt vo zvyk :-). Akorát aby se z toho nestal zlozvyk :-))).
    Jo a co takhle živý mrtvý…to je teprv lahůdka, puer namíchanej napůl s lapsangem (tzv. kouřový čaj). :-)))) – slyšel jsem názor, že to je jako když piješ z urny :-)))

    To se mi líbí

  17. wvejvodam napsal: To si piš, že je to možný :-))) (je to předávkování kofeinem). …..

    Hele, ale já jsem se dočetla,že puer neobsahuje téměř žádný kofein a tudíž že se ho dá vypít i větší množství denně a dokonce,že ani nevadí pít ho na noc..tak jak je to ?
    Dá se tedy třeba ovlivnit množství vylouhovaného kofeinu přípravou???

    To se mi líbí

  18. zdravim příznivce „Tea of God“.-).

    Zrovna jednu dávku dopíjím. Podle toho, co jsem se tady dočetl, tak můj styl přípravy je asi taky trochu nestandartní tzv. „prasečí styl“.-))..

    Do skleněné konvice objemu 1 a 1/2 litru buď přímo nasypu, nebo v papírovém jednorázovém sáčku +- hrst sypaneho Pueru, zaleju vařící vodou, přikryju to obrácenou čajovou mističkou, aby se pěkně nahřála a pokud na to nezapomenu, tak louhovani trvá někdy až do vychladnutí čaje.-).

    V práci to je super nakopávák, někdy mi stačí jedna „konev“, někdy dám druhou.

    ZkouÅ¡el jsem lisovaný model, myslimže 8mi letý, ale nějak se mi zdál slabý chuÅ¥ově i když jsem ho dělal v menším množství vody, takže upřednostÅ?uju sypaný zatím z Oxalisu. (i když kámoÅ¡ říkal, že cokoliv z oxalisu je něco ve stylu PIGI čaje).-)))

    Jinak Lapsang mi taky chutná, ale zásoby už došly, takže musím dokoupit.

    Testnu menší konev s Puerem, jestli mě to nepoloží-)) Podle mě je super na trávení po jídle, a zatím mám jistotu, že mi ho nikdo nevypije v kanclu, protože prej smrdí jak hnůj, nebo vývar z ponožek.-). muhaha

    Je to prostě speciál.

    To se mi líbí

  19. milena: puer sice neobsahuje SKORO žádný kofein, ale něco málo tam je a jsou tam i další podpůrné čajové látky… takže pokud máš problémy s bušením srdce, tak zkus nedělat tak silné zálivy a nechej luhovat jenom krátce a pak si dej druháka.

    xvejvodam: „záhrobáka“ mám taky rád, lapsang je lahůdka

    To se mi líbí

  20. takova vec, netyka se to pripravy caje ale pueru v podstate ano. premysleli jste nekdy proc vam tak chutna?
    co si pamatuju, tak od mala hrozne rada borim nos do hliny po desti. chodim kolem starejch baraku, ktery maj otevreny prujezdy a ty prujezdy jsou otevreny do sklepa. uplne to na vas zavane. (celej pul rok po velkejch povodnich jsem byla uplne spokojena)
    tak by me zajimalo jestli se to u vas projevuje i takhle jinak?
    a i oddriv nez jste ho zacali pit?

    To se mi líbí

  21. Já dělám shu puery do yixingu – louhuju ve skleněné konvičce, někdy si dám i kung fu. A sheng puery do gai-wanu, ale hodlám si koupit yixing na sheng puery.

    To se mi líbí

  22. Dokud jsem neměl náčiní (gaiwan a džbánek), tak jsem prostě jednotlivé nálevy sléval dohromady do jedné konvičky. Musím ale říct, že ani teď nepociťuji přílišné rozdíly v mezi nálevy..

    To se mi líbí

  23. Moc pěkný webík. Taky přispěju do diskuze (i když kapku asi s křížkem po funuse, poslední příspěvek 13.1.08.. 🙂 ), při přípravě rozlišuju sheng nebo shu. Shu dělám do cca 0,5l konvičky, zalévám horkou vodou, louhuju 7-8 min.Sheng výhradně na gong-fu cha.

    To se mi líbí

  24. Ahoj, když se dívám na tak iniciativní diskuzi, rád bych přidal i to svoje polínko… Týká se to Shu a Sheng Pchu Erhů, musím říci, že shengy si získaly moje srdce. Na rozdíl od Shu mi příjde, že mají barvitější a rozmanitější chuť. Je tomu tak, nebo jsem prostě ještě nenarazil na opravdu dobrý Shu? A kdo je váš oblíbenec? 🙂

    To se mi líbí

  25. Ahoj mě přijde že sheng má víc květinou chuť a bývá tam spousta chutí ale když narazíš na nějakej dobrej shu tak je tyky výbornej – -chutná třeba po čoékoládě nebo oříškách…žáleží jak kterej

    To se mi líbí

  26. ahoj vsude ctu jednu az pet lzicek louhujte 2-4 minuty tak to tak delam.Kazdy nalev nova lzicka mam puerch z cerneho caje z toho se pry dela jen jeden nalev.

    mam pridat dobu louhovani nebo tady vseci louhujete lepsi puerch nez je z cerneho caje.

    To se mi líbí

  27. Ahoj.
    koupila jsem sheng pu erh tuo cha jing gu a právě si vychutnávám druhý nálev.
    do tuo cha jsem se dostávala seříznutým dřívkem z dubového dřeva, zapichovaným po směru lisu. Doporučuju odlupovat po tenkých vrstvách. Tímto způsobem jsem lístky moc nepoškodila.
    pu erh si připravuji v minijapanu, s termoskou.

    první zkušenost – nahřáté lístky příjemné, svěží jarní vůně. po zalití stovkou a půl minutky luhování se vůně prohloubila, je lehce květinová. barva teple, jemně žlutá. chuť mírně nahořklá, mírně svíravá, v závěru sladká, nenechává suché hrdlo.

    druhý nálev – stejná teplota i čas – vůně trochu slabší, bez květinových tónů. Barva sytě teple žlutá, bez zakalení. chutná příjemně, lehce nahořkle, malinko vysušuje hrdlo, dojezd stále sladký.

    třetí nálev – zalévám stovkou. sedlinu na dně šálku vždy vylévám. luhuji asi minutku. z vůně zcela mizí květinový podtón, je velmi jemná. barva žlutooranžová, bez kalu. chuť – stále se neobjevuje nepříjemná hořkost, je plnější, opět jen lehce nahořklá, dojezd sladký, čaj dlouho cítím na jazyku.

    další nálevy dnes dělat nebudu, zítra brzy vstávám a potřebuji včas usnout. myslím, že by snesl ještě 2 – 3 nálevy.
    čaj jsem koupila v obchodě Cesta čaje, 100g stál zhruba 130 kč, tento druh je velmi jemný, svěží, silně povzbuzující – to poslední píší výrobci.
    doporučuji vyzkoušet, mne osobně velmi překvapil, je výborný.

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

