Wuguling Ming Qian Qiao Mu 2015 – první dojmy

Wuguling Ming Qian Qiao Mu 2015 - první dojmy

Už dlouho jsem se pu-erhům ani jiným čajům pořádně nevěnoval. Před časem jsem se ale rozhodl k čaji zase více přičichnout a oživit tak mou dávnou zálibu. Zároveň jsem si chtěl pořídit nějaký nový čerstvý pu-erh za málo peněz. Po několika chvílích brouzdání na Ebay jsem narazil na prodejce Qzy Tea, jehož nabídka mě zaujala, a rozhodl jsem se nějaký z jím nabízených čajů ochutnat. Napoprvé volba padla na Wuguling Ming Qian Qiao Mu 2015.

Čajový koláč mi přišel domů teprve nedávno, takže se s ním stále ještě seznamuji, rozhodl jsem se ale napsat aspoň stručný přehled prvních dojmů, a to jak z nákupu, tak z čaje samotného. Koláč jsem nekoupil přes „Buy now“, kde je aktuálně nabízen za 16,99 USD včetně dopravy (což je aktuálně asi 430 Kč), ale v aukci, takže mě vyšel ještě levněji. Prodejce zásilku odeslal ihned po zaplacení a obratem mi sdělil její podací číslo, takže jsem mohl cestu zásilky snadno sledovat prostřednictvím webu www.17track.net. Doručení zásilky trvalo krásných 14 dní, což hodnotím velmi kladně. Koláč byl dobře zabalený, nejprve byl vložený do mikrotenového sáčku, následně byl obalen bublinkovou folií a poté vložen do kartonové krabičky (resp. do ustřižených kusů kartonu umně zformovaných do tvaru pěkné krabičky, velikostně tak akorát pro jeden pu-erhový koláč) dobře přelepené lepicí páskou, dorazil tedy bez jakéhokoliv poškození.

Koláč byl, jak napovídá razítko na obalu, vyroben 9. května 2015. Dle prodejce je z lístků sklizených v období před festivalem Qingming, pro rok 2015 tedy před 5. dubnem. Prodejce dále uvádí, že lístky pochází z oblasti Menghai v Yunnanu, blíže původ ale nespecifikuje. Uvádí ještě, že se nejedná o „blending“ (tedy zjednodušeně smíchání čajových lístků z více míst), ale o čaj z jednoho místa původu.

Po vybalení koláč vypadá poměrně hezky. Lístky mají pěknou tmavě zelenou barvu místy přecházející do žlutozelené nebo stříbřitě zelené. Je mezi nimi mnoho krásných menších lístků. Když jsem koláč rozbalil, čekalo mě jedno překvapení. Možná je to dnes už běžné, ale ještě jsem se s tím nesetkal. Mezi koláčem a svrchním papírovým obalem bylo vloženo kolečko bílého křídového papíru. Díky tomu pak potisk na obalu koláče mnohem lépe vynikne. Přijde mi to docela praktické.

Lístky čaje jdou za použití plochého pu-erhového nože a trochy hrubé síly poměrně dobře od sebe. Čaj celkem příjemně a svěže voní. Vůně je ale na můj vkus poměrně slabá, rozhodně bych čekal něco intenzivnějšího. Na tom se nic nemění ani po nahřátí lístků. Vůně je stále příjemná, květinově sladká, ale slabá, skutečně slabá. Já i můj nos chceme víc.

Tak. Až sem jsem tenhle článek napsal někdy v první půlce listopadu. Od té doby jsem vyzkoušel množství způsobů, jak si tento čaj připravit a jak si jej vychutnat co nejlépe. Musím říct, že nyní, po zkonzumování více jak poloviny koláče, mi čaj dělá docela radost. Už jsem se v něm našel 😉

Jak jsem psal výše, vůně čaje je poměrně slabá, a to i po nahřátí lístků ve vyhřátém gaiwanu nebo yixingové konvičce. Po provedení oplachovacího nálevu se ale čaj už docela probudí a příjemně sladce se rozvoní. Tak se mi to líbí. Už oplachovací nálev je hezky zabarven a má příjemnou svěží vůni. Jak by taky ne, vždyť jde o čerstvý, letošní čaj. I chuťově dokáže, vzhledem k nízké ceně, poměrně překvapit, je však třeba zalévat jej chladnější vodou. Nedoporučuji dráždit jej hned na začátku stovkou, ale začít s vodou v rozmezí 85-90 °C. Čaj je pak více svěží, sladší a prostě celkově lepší. Při zalití vodou těsně pod bodem varu to dle mého názoru nápoji chuťově spíše ublíží. Čaj je pak takový drsnější a hrubší a nevydrží tolik nálevů. A co je nejdůležitější, tolik mi nechutná.

Sám si tento koláč nejvíc vychutnám připravený v yixingové konvičce o objemu asi 120 ml, do které dám docela dost čaje (asi půlku objemu konvičky v suchém stavu) a zalévám vodou kolem 85 °C. Čaj vydrží spoustu nálevů. Dle množství použitého listu se dostanete s klidem k 5-10 dobrým nálevům, což je u čerstvého pu-erhu vskutku příjemné. Je však třeba pečlivě hlídat délku louhování, protože čaj můžete snadno „přetáhnout“.

V gaiwanu většina pu-erhů nedosahuje takové chuti, jako při přípravě v yixingové konvičce, alespoň dle mých zkušeností. Možná je to ale tím, že mám jen porcelánový nebo glazovaný gaiwan, žádnou neglazovanou hlínu. A pu-ehr si prostě s yixingem rozumí.

Napadá mě jedna drobná nepříjemnost, na kterou jsem při ochutnávkách narazil, a tou je trochu nepříjemný zvláštní pocit na špičce jazyka, něco jako znecitlivění. Na Blogu člověka překvapeného čajem (kde mimochodem naleznete spoustu zajímavého čtení) jsem se dočetl, že může jít o kontaminaci pesticidy. Z uvedených příznaků je to však jediný, který jsem zaznamenal, a to ještě nijak silně. Navíc se neobjevil při každém pití, proto tomu nevěnuji zvláštní pozornost. Myslím ale, že je vhodné se o tom alespoň zmínit.

Co říct závěrem? Za 17 dolarů včetně dopravy je tenhle koláč skvělým nákupem. S ohledem na cenu nemůže snad nikdo čekat čajový zázrak, na každodenní popíjení je však více než dobrý.

Další fotky:

9 thoughts on “Wuguling Ming Qian Qiao Mu 2015 – první dojmy”

  1. Ahoj,
    díky za pěknou recenzi. Sám od jsem od stejného dodavatele shodou okolností nedávno nakoupil už asi 5 koláčů, ale ještě jsem nestihl ochutnat a některé už i přeprodal kamarádům. Každopádně na pohled vypadaly všechny pěkně a už se na ně těším. Jen mě trochu zaráží a zároveň zajímá jedna věc. Podle úvodu a Tvého vybavení na čajování to vypadá, že máš s čajem zkušenosti a chtěl bych se proto zeptat, proč sis na ochutnávku vybral čerstvého zelenáče? Já takový čerstvý koláček, když už ho omylem nějak koupím lol hend někam založím a ani nerozbaluji. Když puerh tak jedině pár let vyzrálý.
    Jinak držím palce s výdrží čajového hobby 😉

    To se mi líbí

  2. Ahoj Vláďo,

    taky už jsem koláčů nakoupil povícero a ochutnal jsem hned každý. Zatím nejvíc mě oslovil 2015 Da Xue Shan. A proč čerstvého zelenáče? Odpověď je jednoduchá – mám rád čerstvé zelené pu-erhy, jejich chuť i vůni. I když je fakt, že některé za čerstva nejsou tak dobré jako když dozrají.

    To se mi líbí

  3. Tak jsem si se zájmem přečetl tu recenzi a mám radost, že jsi zpátky, starý brachu! 🙂 Ostatně už jsem tě zaregistroval na fórech.
    Pěkný článek. Pokud jde o ty pesticidy, tak si nejsem úplně jistý, že by byly takhle k poznání. Asi bych to neřešil. Na tohohle producenta, resp. jeho produkci se mrknu a jestli mě to ve finále bude stát nějaké peníze, tak je to tvá vina!
    Jo, a taky piju čerstvé Pu Erhy. Minimálně stejně jako zralé. Asi jde o to, jak se to kdo naučil.

    To se mi líbí

  4. Ahoj Stando 🙂 No, nevím, jestli jsem zpátky, ale po delší době jsem zas začal po čajích víc pokukovat a tak nějak jsem dostal chuť to tu po létech nečinnosti trochu oživit. Snad se rozhýbu i k dalším počinům…

    Jo, ty pesticidy tolik neřeším. Ale nedalo mi to nezmínit.

    Pokud chceš ochutnat něco z nabídky tohohle prodejce/producenta (tvrdí, že ty „Wuguling Brand“ produkty jsou z jejich rodinné společnosti), můžu ti dát nějaké vzorky. Koláčů jsem nakopil víc. Čaje jsou to zajímavé, ale na mě poněkud hutné a těžké. Nicméně s ohledem na cenu (vše jsem měl z aukci, ne z „Kup teď“) nemám zásadnějších výhrad. Na denní popíjení, kdy si s čajem nemohu moc vyhrát, je to dostatečné.

    To se mi líbí

  5. No, já sám jsem taky trocha skeptický k tomu, že bych poznal nepatrné překročení pesticidu podle brnění jazyka. Protože totiž, zelenina a ovoce, které jíme, obsahují často kombinaci více reziduí pesticidů, někdy shodné skupiny a účinku, a byť je každá jedna účinná látka pod limitem, tak celá skupina je vlastně nad ním pro charakter účinku.

    Opravdu by se to muselo otestovat s pesticidem naředěným na konkrétní koncentraci, a to navíc ještě naslepo. Skeptický jsem také z toho důvodu, že jsem ochutnal svůj čaj, co mi vyrostl na balkóně, bez pesticidů, a taky mě po něm trošičku brnělo. A do třetice, psal jsem na tohle téma Honzovi Brožovi, a ten mi odpověděl, že to může být důsledek zpracování.

    A jinak, tyhle pocity taky můžou být důsledkem alergické reakce, ale myslím, že by pak měly následovat i další změny.

    To se mi líbí

  6. MishoIV: Myslím, že zvlášť za uvedenou cenu budeš spokojený. Na běžné popíjení je ten čaj fakt v pohodě. Až dorazí a vyzkoušíš ho, budu rád, když se tu podělíš o dojmy 😉

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

