„Jakožedršťková“ polévka z hlívy ústřičné


I když bystrcké farmářské trhy jsou poměrně slabé, jsem jejich pravidelným návštěvníkem, a to především kvůli hlívě od pana Kittlera. A vždy, když si u něj hlívu koupím, uvařím si z ní tuhle polévku.

Co budeme potřebovat:
  hlívu v množství dle chuti (já dávám minimálně půl kila nebo i víc)
  2-4 běžně velké cibule
  česnek
  celý kmín
  sladkou papriku (případně i pálivou, máte-li rádi)
  majoránku
  sůl
  kousek ghí nebo másla, případně trochu oleje
  a zhruba dva litry vody

Předem upozorňuji, že nejsem žádný kuchař, takže pokud během přípravy něco „prasím“, nesmějte se mi. Budu ale rád, když mě na to v komentářích upozorníte.

Takže, teď vám povím, jak dělám tuto polévku já. Nejprve nakrájím na jemno cibuli, tak dvě až čtyři, dle velikosti a nálady chuťových buněk, a nechám ji pozvolna smažit na kousku ghí (používám Inalpi Burro Chiarificato) v dostatečně velkém hrnci, kam se vejde i vše ostatní. Během doby, kdy se cibulka pomalu „dělá“, natrhám hlívu na co nejtenčí dlouhé kousky. Klidně ale použijte nůž, to trhání přece jen chvilku zabere. Ono to v té polévce ale skutečně vypadá líp natrhané, takže si rád dám tu práci.

Až je hlíva natrhaná a cibulka má barvu, s níž jsem spokojen, přisypu k ní všechnu natrhanou hlívu a pořádně promíchám. I když jsem někde četl, že hlíva pustí vodu, nikdy se mi to nestalo, bude tedy třeba podlít. Vše zaliju nejprve zhruba půl litrem vroucí vody a dobře promíchám. Přidám sůl, pak kmín, kterým nijak nešetřím, a papriku, o které to platí dvojnásob. Tak 3 vrchovaté čajové lžičky by mohly stačit, ale klidně víc. Poznat je to na barvě polévky.

Takhle připravený základ chvíli povařím, pak doliju asi dvěma litry vroucí vody a nechám pozvolna vařit aspoň hodinku. Hlívě totiž chvilku trvá, než změkne. Mezitím na jemno nakrájím česnek, opět v množství dle chuti, v mém případě přiměřeně. Až je hlíva dostatečně měkká, přidám česnek a přisypu majoránku, znovu ve větším než malém množství, případně ještě doplním sůl, není-li polévka dostatečně slaná. Ještě malou chvilku povařím a je v podstatě hotovo.

Recept je to jednoduchý, nic složitého, výsledek stojí docela za to a my máme doma polévku na pár nejbližších dní. Mně tahle polévka moc chutná a navíc je i docela zdravá. Tak snad zachutná i vám. Dobrou chuť 😉

2 thoughts on “„Jakožedršťková“ polévka z hlívy ústřičné”

  1. Tak jsi mě inspiroval a v včera jsem to uvařil! Super!
    Jen poznámka, vodu ti to pustí, když to osolíš a oproti receptu jsem to zahustil jíškou. A bylo to jako hlavní jídlo.

    To se mi líbí

  2. Jo, vím, že by ta hlíva měla pustit vodu po osolení. Ale tu od pana Kittlera se mi k tomu vážně nepodařilo přinutit, takže nejdřív stejně trochu podliju. A hlívy dávám s ohledem na objem fakt tolik, že zahušťovat nepotřebuju. Jsem rád, že chutnalo 😉

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

